LITERATURA MEDIEVAL_PPT
Na Idade Media desenvólvese a lírica trobadoresca galego-portuguesa durante un período que abrangue desde finais do século XII, data dos textos conservados máis antigos, ata mediados do século XV.As composicións denomínanse cantigas posto que estaban destinadas a ser cantadas con un acompañamento musical.
A
nosa extraordinaria lírica medieval consérvase principalmente en 4 Cancioneiros
profanos e un de carácter relixioso. O máis antigo é o de Ajuda, recopilación
case exclusiva das Cantigas de Amor. Os outros son: O Cancioneiro
da Vaticana, C da Biblioteca nacional e o C de Berkeley.
Fronte á importancia da lírica medieval, a prosa
ofrécenos unha relativa impresión de pobreza, tanto pola cantidade dos textos
como pola calidade. Este feito explícase
porque se vivía baixo a influencia do latín e a maior parte das obras
eran compostas neste idioma.
A finais do século XIII Afonso X crea a Escola de
Tradutores de Toledo e o seu neto,
D.Dinis funda en Portugal os Estudos Gerais.
Con estes monarcas a
cultura foise extendendo fóra dos
claustros monásticos, de tal xeito que castelán e galego -portugués servirán de
base para a expresión de ideas e conceptos.
Pero mentres se produce a normalización da prosa en
Castela e en Portugal, Galicia vaise rebelar incapaz de xerar a súa propia
prosa. Temos algunhas mostras como as traduccións : Xeneral
Estoria, Crónica Xeneral de España, Crónica Troiana e obras orixinais como:
Crónica de Santa María de Iria e os Miragres de Santiago.
CARACTERÍSTICAS E CONTIDOS DAS CANTIGAS
CANTIGA DE AMIGO
1-
Talho: composto por cobras ou coblas (estrofas). As
cantigas de amigo levarán refrán en cada unha das cobras. A cantigas de amor
non teñen refrán, agás algunha que pode ter ( por esa razón son as preferidas
polos trobadores)
2-
O refrán: Verso ou varios versos que se repiten nun lugar
fixo do poema. Nas cantigas de amor aparecen unha vez en
posición intermedia ou final.
3-
Rima: A rima é consoante ou asoante. Para eles riman
de maneira consoante: bem, em, ben, be
4-
Métrica: A base métrica é o ritmo agudo (macho). Cando acaba en sílaba grave será femia.
Só se conta ata a última sílaba acentuada e non haberá sinalefa nen
diérese nen sinérese.
Esquema estrófico: aabc AA (se contamos o
refrán poñerémolo en maiúsculas)
Se as
rimas son iguais en tódalas cobras reciben o nome de Unissonans; senón terán o nome de Singulars. As primeiras son as preferidas polos trobador.
RECURSOS FORMAIS
Na lírica
galego-portuguesa dous serán os recursos que máis aparecerán nas composicións:
1-
Paralelismo: Consiste na repetición
literal de grande parte dun verso en varias estrofas e na mesma altura
estructural.
2-
Leixapren (deixa e prende):
Consiste nunha repetición do verso en cobras alternas. Non se dan en estrofas
consecutivas. Soe ser o
último verso da 1ª cobra co 1º verso da 3ª cobra.
Ás
veces pode darse Paralelismo e Leixapren.
3-
Cobras dobras: Igualan os sons en rima
de dúas en dúas cobras. Teñen dúas combinacións posibles: 1ªe 2ª entre sí 3ª e
4ª entre si// 1ª e 4ª, 2ª e 3ª.
4-
Cobras alternas: Neste caso igualarían os sons
de rima: 1ª e 3ª // 2ª e 4ª
5-
Cobras ternas: As rimas igualan de 3 en 3 estrofas (as 3
primeiras por un lado e as 3 últimas por outro)
6-
Palabra Rima: Se aparece unha palabra
en posición de rima en distintas estrofas, no mesmo número de verso.
7-
Dobre: Característico da nosa escola lírica. Unha
palabra que se repite na mesma altura estructural en toda e cada unha das
cobras. Se falla nunha xa non hai dobre. Diferénciase
da palabra rima que o dobre non está en posición de rima.
8-
Mordobre ou Mozdobre: Palabra derivada. Normalmente
aparece sobre un verbo aínda que tamén se pode dar en nomes. Serve para poñer
de relevo unha idea.
9-
Palabra Perduda: Un verso que non rima con
ningún outro da súa cobra e fica solto.
Se aparece unha palabra perduda na 1ª cobra debe aparecer en todas.
10-
Finda: É unha estrofa máis breve situada ao final da
cantiga que resume o seu contido.
11- Atá-finda: Consiste na unión de estrofas con encabalgamentos ata
chegar á finda. A frase iniciada no último verso dunha estrofa complétase na
seguinte.
De acordo coa terminoloxía da época, pódense distinguir os seguintes tipos de poetas e artistas:
- Trobador: compuña textos e música; era de clase nobre.
- Xograr: de clase baixa; polo xeral era só intérprete de cantigas creadas polos trobadores.
- Segrel: un trobador profesional que aceptaba diñeiro pola interpretación das súas composicións. Case sempre eran infanzóns pobres ou xente da nobreza baixa.
- Menestrel: instrumentista que executaba o acompañamento musical das cantigas.
- Soldadeira: bailarinas que tamén tocaban algún instrumento (o seu nome vén de que levaban unha vida lixeira acompañando os soldados; foi famosa, por exemplo, María a Balteira).
LITERATURA MEDIEVAL GALEGO-PORTUGUESA
CARACTERÍSTICAS XERAIS:
INTRODUCIÓN:
- Cronoloxía:
- Temática:
- Influencia:
- Lingua:
- Prosa:
- AUTORES E INTÉRPRETES:
- Trobador
- Xograr
- Segrel
- Menestrel
- Soldadeira
- Trobador
- Xograr
- Segrel
- Menestrel
- Soldadeira
- OS CANCIONEIROS:
- TIPOS DE CANTIGAS:
- PROFANAS:
CANTIGAS DE AMIGO
- INTRODUCIÓN:
- Temas:
- Localización:
- Suxeito lírico:
- Personaxes:
- Orixe:
- Palabra clave:
- Palabra clave:
- CARACTERÍSTICAS FORMAIS:
- TEMAS E CLASIFICACIÓN:
CANTIGAS DE AMOR
- Temas e subtemas:
- Orixe:
- O “amor cortés”:
- Suxeito lírico:
- Palabra clave:
- Palabra clave:
- CARACTERÍSTICAS FORMAIS:
- CLASIFICACIÓN:
- CLASIFICACIÓN:
CANTIGAS DE ESCARNIO E MALDICIR
- Definición:
- Tipos:
- Temática:
- CARACTERÍSTICAS FORMAIS:
XÉNEROS MENORES:
- TIPOS:
- RELIXIOSAS:
CANTIGAS DE SANTA MARÍA
- Descrición:
- Lugar de composición e autores:
- Fontes:
- Finalidades:
-Tipos:
PROSA MEDIEVAL
PROSA MEDIEVAL
No hay comentarios:
Publicar un comentario